Help for a UK pole newby

Status
Not open for further replies.

Newt

'Lures Rule!!'
Joined
Jan 19, 2002
Messages
1,385
Can anybody help this poor fella out? He has posted a pretty general "how do I fish a pole in a canal" question on Anglers Net and so far, it appears that no one knows enough about poles to give him an answer. I suggested MD but he may be net shy at this point.

http://anglersnet.co.uk/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=009425

I'm posting a link to this thread back to the AN thread so answers here should be fine.

Newt Vail
 
Last edited:

Peter

'Mugger'
Staff member
Site Supporter
Joined
Sep 18, 2001
Messages
20,162
consider it done Newt.[;)]

Peter.

Make Friends,
Go Maggotdrowning.
 

Trogg

the bouncer
Staff member
Site Supporter
Joined
Aug 11, 2001
Messages
27,726
Newt why don't you help him out??

I mean c'mon mate you've got a UK pole aintcha [:D]

Me i'm begining to think maybe a small light wieght pole could be worth paying out a couple of quid (bucks) for, just to see what the garden gnome anglers find so fasinating.

Alan

Just cos i ain't postin, it don't mean i ain't watchin
 

Peter

'Mugger'
Staff member
Site Supporter
Joined
Sep 18, 2001
Messages
20,162
Think of polefishing,[:)]

Think Delicate [:)] Think Finesse [:)]Think TROGG???????????[:0]

NOOOOOOOOOOOOOOO



Peter.

Make Friends,
Go Maggotdrowning.
 
Last edited:

Trogg

the bouncer
Staff member
Site Supporter
Joined
Aug 11, 2001
Messages
27,726
Think Peter, think Polefishing, think people who can't cast, think people who can't control a float on proper tackle!!

Now seeing as i can cast & control all my end tackle in the correct manner whilst its in the water i really don't see the reason for me to have a pole, hmm changed my mind i ain't gonna bother getting one after all[:p]

(well maybe a cheap one)[;)]



Alan

Just cos i ain't postin, it don't mean i ain't watchin
 
Last edited:

Polepot

Poles
Joined
Mar 9, 2002
Messages
1,902
Just as well you wouldn't have the strength to hold it LOL

Poles

Great info, great guys, great fun, thats Maggot Drowners
 

Peter

'Mugger'
Staff member
Site Supporter
Joined
Sep 18, 2001
Messages
20,162
quote:Think Peter, think Polefishing, think people who can't cast, think people who can't control a float on proper tackle!!

Had you been present at the Welsh Fish-in,you would have realised that i'm perfectly at home with a rod & reel,in fact the pole didn't leave the rod bag all weekend.[:D]

Just that i don't wear blinkers when it comes to other methods.[:p]

Peter.

Make Friends,
Go Maggotdrowning.
 
G

Guest

Guest
Originally posted by peter

Think of polefishing,[:)]

Think Delicate [:)] Think Finesse [:)]Think TROGG???????????[:0]

Peter how could you say that about a wonderful, nice,gentle,kind caring moderator,named Trogg,







catch me if u can
Andy,
 

Newt

'Lures Rule!!'
Joined
Jan 19, 2002
Messages
1,385
Thanx for the replies so far. Hated to see a new guy just get questions from me and static from chesters1.

Is his 11mtr pole long enough to reach across the place he is fishing?

Newt Vail
 

Trogg

the bouncer
Staff member
Site Supporter
Joined
Aug 11, 2001
Messages
27,726
Andy

You creep (keep it up though)[;)]

Poles

You forget mate i ain't a 90yr old like you

Newt

11m should be more than enough

Oh & Peter i don't wear blinkers mate, i wear shades [:D]


Alan

Just cos i ain't postin, it don't mean i ain't watchin
 

Stu

Cant drink anymore
Site Supporter
Joined
Aug 8, 2001
Messages
5,370
quote:Had you been present at the Welsh Fish-in,you would have realised that i'm perfectly at home with a rod & reel,in fact the pole didn't leave the rod bag all weekend.

Thats true Alan i was there ... it's because he left it at home[:p]

I can't talk i was goosed by a 10 year old[V]

Stu
***L.U.F.C.***
 

Chopper

Regular member
Joined
Jan 8, 2003
Messages
553
trog "Now seeing as i can cast & control all my end tackle in the correct manner whilst its in the water i really don't see the reason for me to have a pole, hmm changed my mind i ain't gonna bother getting one after all"

"Think Peter, think Polefishing, think people who can't cast, think people who can't control a float on proper tackle!!"

ok, your on a canal, 16m wide and it's pulling slightly to the the left. There is a large willow on the far bank that is well known for holding chub but they are only caught presenting a bait on the far bank tight up to the tree. How do you get your float tight up to the willow or down one side of it, and at the same time presenting your bait so it's holding back against the flow so that it lays still on the deck over your loose feed.

Pole wins every time!

Another example, the venue is rock hard and you need a few ounce to do well, win your section or at least come back with good points for your team, you have to resort to squatt fishing at 9 metres over a couple of balls of groundbait. Do you think you've a chance of getting bait presentation right, seeing bites and connecting with them with a waggler (light house!)???

Pole wins every time!!

Rods are for people that live in the 19th century!!!

Trogg, garden gnome, lol, I don't think so!

(and yes, I do own rods and know how to use em [:D])



Lee Saville - Colmic Team Ossett

Individual 2002 World Club Champion, Zagreb - Croatia.
Individual 2002 Angling Times North East Region Winter League Champion.
2001 Embassy Division 1 National Team Champions.

www.colmic.com
 
Last edited:

MALC

Regular member
Joined
Aug 11, 2001
Messages
6,350
Lee

Feeder for 16mtr as i've only got 14.5mtrs [;)][;)][;)]

MALC
IT'S CATCHING ...BUT ARE YOU !!!
 

Chopper

Regular member
Joined
Jan 8, 2003
Messages
553
norm, Nah, just stating a point.

Don't like to think I'm a garden gnome!!!!

Malc, get another section [;)] and a spare set of arms for when yours fall off after holiding 16m of pole for 5 hrs!!

[:D]

I've got a 16m Milo 11-11 for normal match fishing and a Maver 14.5m fight back 2 for carping (not very often), the 14.5m section of the fight back goes up the 16m section of the Milo 11-11 to take it to 17.5m I feel like I've done a round with Mike Tyson after fishing 17.5m for a length of time, arms, back etc!



Lee Saville - Colmic Team Ossett

Individual 2002 World Club Champion, Zagreb - Croatia.
Individual 2002 Angling Times North East Region Winter League Champion.
2001 Embassy Division 1 National Team Champions.

www.colmic.com
 

norm

Regular member
Joined
Mar 17, 2002
Messages
10,596
lee
i can assure you, you would be better off doing a round with mike t than a round with me (LOL)only funning mate i am dieing to meet you and learn how to do it proper

try and make a fishin please so i can just sit beside you

your sig says it all ,,i am not to old to learn

 

Peter

'Mugger'
Staff member
Site Supporter
Joined
Sep 18, 2001
Messages
20,162
quote:Lee,try and make a fishin please so i can just sit beside you

AND POACH YOUR PEG


Peter.

Make Friends,
Go Maggotdrowning.
 

Trogg

the bouncer
Staff member
Site Supporter
Joined
Aug 11, 2001
Messages
27,726
I suppose in away you could look at it that anyone using a pole is living in an even older centuary than a rod n reel angler, after all the original fishing gear was a stick with a line tied to the end now where do you see that these days?? oh yeah thats it garden gnomes sat around the pool in someones front garden,, oops nearly forgot you also see it on the cut with people who can't cast a float to the same place time after time!!

Of course you could also look at it that an angler who's any good knows how to draw a fish to his baits etc instead of trying to get a bait to the fish, then again in this day & age match fishing stopped being fun when it all came down to how much your gear cost & whether or not you should talk to the guy next to you just incase he copies your methods etc & beats you.

Thinking about it with the pole becoming such a fav piece of tackle the art of side casting etc isn't needed anymore so i can see how it could become hard for people to get a bait anywhere near a fish holding spot when they've forgotten how to do it due to using a "precision" item like the pole.

Me i'll stick with rods n reels, apart from anything else you don't get people moaning cos you're blocking the towpath, you don't have to worry about finding spare parts when some idiot on a bike rides over a section, you don't have to take a box of ready made rigs with you & when you get the unexpected large fish you've got a better chance of landing it.

fun this init

Alan

Just cos i ain't postin, it don't mean i ain't watchin
 

Newt

'Lures Rule!!'
Joined
Jan 19, 2002
Messages
1,385
quote:Originally posted by Trogg

... after all the original fishing gear was a stick with a line tied to the end now where do you see that these days?? oh yeah thats it garden gnomes sat around the pool in someones front garden ...
You can still see lots and lots of them in use if you just head this way Trogg me lad. Some cane, others glass or carbon, but all "regular" poles that don't cost much and have a line tied to the end.

Now in our case, 12ft is long and 16ft is very long so nothing to compare with the great, huge things you folks use. But the old style pole is alive and well. It just ain't living in the UK.

And there are situations where it beats a rod/reel all hollow. Crappie love brush piles and the thicker the better. Your choices are a completely verticle presentation or a hang-up every time you move the rig without a fish on (and often with a fish on). Best way I know of to make a verticle presentation when you can't get body or boat right up to the spot is a pole. Course, over here it will have 10-20lb b/s line, a #6 or larger hook, and a live bait or maybe a whole lobworm but still, a pole. Or in the case of Florida big bass specialists, a 50lb line and a 4/0 to 8/0 hook holding a live bait that will run to maybe 1/4 pound or larger.

Newt Vail
 

Dave

Red Leader
Staff member
Site Supporter
Joined
Aug 8, 2001
Messages
61,020
Does anyone still have the Loaded Canal Floats that were around a few years back - okay many years back (I'm showing my age again [8D])

The idea behind them was that you cast higher so that you could drop your tackle (ooh er missus [:I]) right up against the far bank or an overhanging tree, etc.
The only thing is, yes they did do that if you could cast accurately, but the weight also caused it to dive into the water often submerging a good foot or so when landing which ultimately scared every fin (sic) in the swim [:D]

A pole wins everytime for presentation and accuracy

Dave
 
Status
Not open for further replies.
Top